نرم افزار zbrush در سال ۱۹۹۹توسط شرکت Pixologic و در نمایشگاه SIGGRAPH رو نمایی شد ، همانطور که می دانید نمایشگاه SIGGRAPH معتبر ترین نمایشگاه و گردهمایی دنیای گرافیک می باشد که اکثر شرکت های بزرگ آخرین محصولاتشان را در آن نمایشگاه عرضه می کنند.اما با کمی تاخیر ورژن دموی آن در سال ۲۰۰۲ منتشر شد . بعد از آن ورژن ۳٫۱ نرم افزار زی براش در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که ورژن ۴ این نرم افزار به بازار خواهد آمد اما انتشار این نسخه به تعویق افتاد و در عوض آن ورژن ۳٫۵ با بعضی از ویژگی هایی که برای ورژن ۴ در نظر گرفته بود وارد بازار شد.
در بعضی از سایت ها به اشتباه از این نرم افزار به عنوان نرم افزار انیمیشن سازی نام برده می شود که کاملا اشتباه است . نرم افزار zbrush برای sculpt (حجاری کردن) بر روی مدل می باشد . و البته با توسعه این نرم افزار امکان مدل سازی در نهایت کیفیت و جزییات از شروع تا پان در آن گنجانده شده است . اما در نسخه های نخستین آن مدل سازها در نرم افزارهای دیگر مدل خود را می ساختند و برای افزایش جزییات مدل را وارد نرم افزار زی براش می کردند و به مدل های خود جزییات دقیقی را اضافه می کردند اما با توسعه این نرم افزار ، ساخت انواع و اقسام مدل ها به راحتی در آن صورت می گیرد.
سرفصل های دوره آموزشی Lynda ZBrush: Product Prototyping Techniques:
– استفاده از DynaMesh و Sculptris
– استفاده از ZRemesher
– کار با primitives
– ایجاد یک مشبک پایه
– پرداخت پایه
– طراحی مدل سه بعدی
– کار با بولی های زنده
– تنظیم مواد
– اعمال بافت به فرم
– تنظیم روشنایی برای رندر
– ارائه یک نمونه اولیه ۳D با استفاده از KeyShot