گراف مجموعه ای از راس هاست که توسط یال ها (ضلع وجه های چند وجهی) به هم وصل شده اند. درس نظریه گراف یکی از دروس مهم در رشته های علوم کامپیوتر و علوم ریاضی محسوب می شود، که در زمینه های مختلفی در علم کامپیوتر مانند مسیریابی در شبکه، بهینه سازی و رمز گذاری کاربرد دارد. هدف از این فرادرس تشریح قضایای اصلی در بحث گراف به طور کامل و حل تمرین های متنوع از مباحث مختلف گراف است. این آموزش حجم زیادی از مباحث گراف را پوشش می دهد که دانشجو و کاربر را از مطالعه منابع مختلف بی نیاز می کند.
#C یک زبان برنامه نویسی چند مدلی است که شامل دستوری ، تابعی، عمومی، شیء گرا و جزء گرا است . این زبان توسط شرکت مایکروسافت و از دل فریم ورک .NET مایکروسافت خلق و پرورش یافت و بعد ها توانست استاندارد های ISO و Ecma را دریافت کند و بهعنوان یک زبان استاندارد تایید شود. در واقع زبان #C، یک زبان برنامه نویسی چند الگویی و است و منظم شده مدلهای تابعی، امری، عمومی، شی گرا و جز گرا و در بستر دات نت میباشد.
DOM مخفف Document Object Model است و به فارسی معنی «مدل شیء گرای سند» را می دهد. با استفاده از DOM می توانید عناصر سند HTML را تغییر داده، حذف کرده و یا ایجاد کنید! در واقع DOM یکی از استاندارد های کنسرسیوم جهانی وب (W3C) است که استانداردی را برای دسترسی به اسناد را تعریف می کند: The W3C Document Object Model (DOM) is a platform and language-neutral interface that allows programs and scripts to dynamically access and update the content, structure, and style of a document.
امروزه، یادگیری ماشین در اکثر صنایع و کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد و تصمیمات بسیار تأثیرگذار دنیای امروز بر اساس پردازش ها و نتایج به دست آمده از یادگیری ماشین است. همچنین زبان برنامه نویسی پایتون (Python) با رشد و گسترده تر شدن روزافزون جامعه کاربری اش، بستر بسیار مناسبی جهت فعالیت های یادگیری ماشین را فراهم کرده است.
RESTful روشی برای ایجاد، خواندن، آپدیت نمودن و یا حذف اطلاعات بر روی سروری است که از HTTP call های ساده استفاده می کنند. در واقع REST یک مدل طراحی برای برنامه های شبکه ای می باشد که ارتباط بین دو سیستم (client-server) را توسط یک پروتکل (مانند http، smtp، ftp و …) ایجاد می کند. برنامه های بر پایه این روش/معماری، ReSTful application نامیده می شوند، چرا که فقط با request های CRUD (مخفف create update read delete) پروتکل واسط، با هدف تعامل برقرار می کنند. توسعه دهندگان وب به صورت مکرر در مورد اصول REST و ساختار داده RESTful بحث میکنند. چراکه یکی از جنبههای حیاتی توسعه وب مدرن است؛ ولی بعضی اوقات این کار فوق العاده گیج کننده می شود.REST به خودی خود یک تکنولوژی نیست ولی می توان گفت روشی است برای ایجاد API هایی با اصول سازماندهی مشخص.
Qt ( تلفظ به شکل کیوت ) یک فریمورک برنامهنویسی برای ایجاد نرمافزارهای گرافیکی( GUI ) و خط فرمان( Console ) چندسیستمعاملی است. Qt در دو نگارش رایگان و تجاری ارائه میشود. با کمک این فریمورک میتوان نرمافزارهایی که با تغییرات اندک یا بدون تغییرات قابل اجرا روی سیستمعاملهای مختلف و از آن جمله سیستمعاملهای موبایل هستند، را طراحی و برنامهنویسی نمود. Qt با زبان C++ توسعه یافته است و به طور سنتی برنامهنویسی با این فریمورک با زبان C++ امکانپذیر است. در نگارشهای جدید این فریمورک امکان برنامهنویسی با زبان جاوااسکریپت و برنامهنویسی با برخی زبانهای دیگر مانند پایتون نیز به آن افزوده شده است.
ActiveMQ یک پیام منبع باز است دلال به زبان جاوا همراه با یک سرویس گیرنده کامل سرویس پیام جاوا (JMS) نوشته شده است. ارتباطات با ویژگی هایی مانند خوشه بندی رایانه ای و توانایی استفاده از هر پایگاه داده به عنوان ارائه دهنده ماندگاری JMS علاوه بر حافظه مجازی ، حافظه پنهان و پایداری مجله ، مدیریت می شود.
GODOT موتور بازی سازی دو بعدی و سه بعدی متن باز (Open Source) تحت لیسانس MIT است که توسط جامعه Godot Engine ساخته و برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۵ معرفی شد. نسخههای ویندوز، مک و لینکوس این نرمافزار را میتوان بهصورت رایگان از وبسایت رسمی این موتور تهیه کرد. GoDot توانایی منتشر کردن بازی برای پلتفرمهای ویندوز، لینوکس، اندروید، iOS، BlackBerry 10، HTML5، PlayStation3، PlayStationVita و نینتندو ۳DS را دارد و ایجاد نسخههای ویندوز ران تایم نیز در دست ساخت است.
محاسبات بدون سرور روشی برای ارائه خدمات Backend به صورت معمول است. یک ارائه دهنده بدون سرور به کاربران اجازه میدهد بدون هیچ نگرانی در مورد زیرساختهای اساسی، کدی را بنویسند و کامپایل و فراخوانی نمایند. شرکتی که از یک فروشنده بدون سرور خدمات دریافت میکند، بر اساس میزان محاسبه سرور شارژ میشود و مجبور نیست مقدار مشخصی از پهنای باند یا تعداد سرورها را رزرو و پرداخت کند، زیرا پایه اصلی این سرویس مقیاس خودکار است. باید توجه داشت که با وجود نام سرویس بدون سرور، همچنان از سرورهای فیزیکی استفاده میشود اما توسعهدهندگان نیازی به آگاهی از آنها ندارند.
Arduino (آردوینو) یک برد کنترلی کوچک است که با برنامه نویسی درست می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. از کنترل یک ربات گرفته تا پیاده سازی خانه های هوشمند. سختافزار آن شامل یک برد سختافزار متنباز که حول میکروکنترلر ایویآر اتمل یا یک آرم اتمل طراحی شدهاست. بعنوان مثال مدل Arduino UNO Rev3 دارای رابط یواسبی، ۶ پین ورودی آنالوگ و همچنین ۱۴ پین ورودی/خروجی دیجیتال است که اجازهٔ اتصال بردهای توسعهٔ مختلفی را فراهم میآورد. امروزه استفاده از بردهایی با اندازه کوچک و قابلیت های فراوان، روز به روز در حال گسترش می باشد که یکی از دلایل آن، سادگی ارتباط این برد با انواع ماژول ها و سنسورهای مختلف می باشد، همچنین به دلیل قیمت ناچیز بردهای مذکور، علاقه مندان بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از معروف ترین و محبوب ترین این بردها، بردهای آردوینو می باشند و بیشترین کاربرد بردهای مذکور، در صنعت روباتیک، هوشمند سازی، اتوماسیون، اینترنت اشیا و طرح های پژوهشی و تحقیقی است.