اغلب افراد فکر میکنند علم داده به الگوریتمهای جالب یادگیری ماشین و اتومبیلهای خودران مربوط است؛ اما واقعیت چنین نیست. در این حوزه تقریباً در ۸۰ درصد از موارد شما مشغول جستجو و پاکسازی دادهها هستید و اگر موفق باشید ۲۰ درصد باقیمانده را به موارد فوق اختصاص میدهید. بنابراین «یافتن دادهها و بررسی آنها» یکی از مهمترین توصیههایی است که هر تازه واردی به این حوزه دریافت میکند. حال اگر بخواهید روی پروژهای کار کنید؛ اما دادههای آن روی اینترنت موجود نباشد چه باید کرد؟ درواقع دادههایی که ممکن است نیاز داشته باشیم همیشه به صورتی سرراست وجود ندارند. اما خبر خوب این است که در هر حال وجود دارند و در صفحههای وب مخفی شدهاند. شما صرفاً باید در این صفحهها بگردید و آنها را استخراج کنید. وب اسکرپینگ به همین منظور استفاده میشود. از جمله زبانهای برنامهنویسی قابل استفاده برای وب اسکرپینگ، زبان قدرتمند پایتون است که با استفاده از کتابخانه Beautiful Soup این کار را انجام میدهد.
#C یک زبان برنامه نویسی چند مدلی است که شامل دستوری ، تابعی، عمومی، شیء گرا و جزء گرا است . این زبان توسط شرکت مایکروسافت و از دل فریم ورک .NET مایکروسافت خلق و پرورش یافت و بعد ها توانست استاندارد های ISO و Ecma را دریافت کند و بهعنوان یک زبان استاندارد تایید شود. در واقع زبان #C، یک زبان برنامه نویسی چند الگویی و است و منظم شده مدلهای تابعی، امری، عمومی، شی گرا و جز گرا و در بستر دات نت میباشد.
Json Web Token یا J.W.T یکی از استاندارد های (RFC 7519) میباشد، که یک متد کامل و فشرده برای جابجایی امن اطلاعات بین دو مجموعه به حساب میآید. اطلاعات انتقال یافته بسیار مورد اعتماد میباشد چرا که به صورت دیجیتال امضا شدهاند. jwt را میتوان با یک کلید(که با الگوریتم HMAC هش شده است.)امضاJWT نمود. هر Token اطلاعات خاص و محرمانه ای به کلاینت ارسال میکند، برای مثال: یک سرور احراز هویت با ساخت یک J.W.T که حاوی “Login ID معتبر”میباشد، فرایند احراز هویت کلاینت را انجام میدهد.
اسپرینگ framework قدرتمندی است که هدف اصلی آن برنامه های enterprise هستند اگرچه اسپرینگ بیشتر java EE را هدف گرفته است ولی در محیط های غیر از EE نیز می توان از آن استفاده کرد. بر خلاف تصوری که اشتباهاً در بین خیلی ها شکل گرفته است اسپرینگ برای ساخت اپلیکیشن تحت وب نیست بلکه Spring web که مبتنی بر مدل MVC بود و بیشتر به عنوان Spring MVC شناخته می شود تنها بخشی از اسپرینگ است که از آن برای ساخت برنامه های تحت وب استفاده می شود.
Bootstrap (به فارسی بوت استرپ) معروف ترین و محبوب ترین فریم ورک HTML، CSS و جاوااسکریپت در قسمت Front-End می باشد که از شیوه گریدبندی برای چیدمان صفحات وب بهره می گیرد. این فریم ورکِ انعطاف پذیر، یک چهارچوب قدرتمند برای توسعه سریع و آسان وب است و شامل دستورات و توابعی است که مجموعه ای از ابزارها را برای ساخت صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب در اختیار ما می گذارد. Bootstrap دارای قابلیت های متعددی برای ساخت ستون ها، گالری ها، جداول، فرم ها، دکمه ها و تب ها، هشدارها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب است.
فریموورک متن باز فلاتر (Flutter ) توسط گوگل برای اولین در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد, این فریموورک به برنامه نویسان و توسعه دهندگان این امکان را میدهد که با یک بار نوشتن کد خروجی مخصوص اندروید و iOS برای اپلیکیشن خود بگیرند. در حال حاضر فلاتر امکان طراحی برنامه برای تمام پلتفرم های موبایل, وب و دسکتاپ را دارد. نکته مثبت Flutter نسبت به فریموورک های چند سکویی مثل زمارین و فون گپ خروجی Native اپلیکیشن می باشد به عبارت دیگر میان اپلیکیشن اندرویدی که با فلاتر توسعه داده میشود یا جاوا هیچ فرقی وجود ندارد. زبان مورد استفاده در فریموورک Flutter زبان توسعه یافته توسط گوگل به نام دارت Dart می باشد که یک زبان شی گرا و سطح بالا با شباهت به جاوا می باشد. همچنین گوگل اطلاع داده است که در آینده زبان دارت و Flutter به عنوان بستر اصلی توسعه برای سیتسم عامل فیوشا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
moodle شبیه وردپرس است ولی سیستم مدیریت محتوا ( cms ) نیست و مودل یک سیستم مدیریت آموزش learning management system است و مثل وردپرس با php نوشته شده است. مودل (Moodle) برترین نرمافزار موجود برای آموزش از راه دور (آموزش آنلاین) بوده و در بیش از ۸۵٬۰۰۰ دانشگاه و مؤسسهٔ آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه٬ مودل moodle توسط سازمانهایی به شکلهای مختلف و در بخش های فراتر از آموزش استفاده میشود. مودل به طور معمول٬ توسط کسب و کارها٬ شرکتها و بیمارستانها برای یادگیری آنلاین٬ آموزش و در برخی موارد برای فرایندهای توسعه یافته کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که مودل فارسی نیز موجود می باشد.
جاوا اسکریپت زبان برنامهنویسی پویا و مبتنی بر شی (Object-based) است که هم سمت کاربر و هم سمت سرور، برای ایجاد تعمال با صفحات وب به کار میرود. جایی که HTML و CSS ساختار اولیه و ظاهر صفحات وب را تعیین میکنند، جاوا اسکریپت نحوه عملکرد صفحات وب را کنترل میکند. جاوا اسکریپت، تجربه کاربر را از صفحه وب با تبدیل آن از یک صفحه استاتیک به یک صفحه تعاملی بهبود میبخشد. بطور خلاصه، جاوا اسکریپت به صفحات وب رفتار میبخشد.
یونیتی یک پوسته گرافیکی برای محیط میزکار گنوم بود که توسط شرکت کانونیکال برای توزیع لینوکس این شرکت به نام اوبونتو توسعه داده میشد. یونیتی برای اولین بار در اوبونتو ۱۰٫۱۰ نسخه نت بوک استفاده شد. این رابط کاربری برای استفاده بهینه از فضای صفحه نمایش به خصوص در نت بوکها طراحی شد. به طور کلی یونیتی (Unity) جزو چهار موتور بازی ساز بزرگ می باشد. ساخت بازی با این موتور بازی ساز بسیار ساده است و بیشتر کار در محیط ویژوال انجام می شود، یعنی حدود ۸۰ درصد کار بدون کدنویسی انجام می شود و تنها حدود ۲۰ درصد کار کدنویسی است، که این موضوع باعث جذب بسیاری از کاربران علاقه مند به بازی سازی شده است که علم زیادی در برنامه نویسی ندارند.
زبان R ، یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و تحلیل داده است. امروزه این زبان به عنوان یک استاندارد غیر رسمی برای کارهای آماری و داده کاوی مطرح است. این زبان در حقیقت نسخه متن باز نرم افزار S است. زبان R توسط نرم افزاری به همین نام که شامل مفسر زبان و محیط اسکریپت نویسی است پشتیبانی می گردد. زبان R، یک زبان برنامه نویسی است که برای محاسبات آماری و نمایش گرافیکی اطلاعات آماری استفاده می شود. این زبان یک پیاده سازی از زبان S است که توسط جان چمبرز در آزمایشگاه بل (bell labs) با ترکیب منطق سمانتیک لکس، که خود برگرفته از زبان Scheme است، پایه گذاری شد.