تاریخ انتشار | ۲۰۱۴ | |
محصول کشور | انگلستان | |
ستارگان | Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf | |
کارگردان | David Ayer | |
ژانر | اکشن،درام،جنگی | |
امتیاز IMDb | ۷.۶ از ۱۰ | |
نمره منتقدین | ۶۴ از ۱۰۰ | |
زمان سانسور | ۰۰:۲۱ | |
کیفیت | ۷۲۰p – 1080p | |
+۱۷ سال | این فیلم برای سنین ۱۷ به بالا مناسب می باشد |
بازبینی شده توسط فایل نیکو
داستان فیلم درباره یک گروه از نظامیان آمریکایی اعزام شده به آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم است. فرمانده این گروه افسر واردادی ( برد پیت ) می باشد که واحد تانکی به نام « خشم » را هدایت می کند. این گروه با توجه به ضعیف شدن آلمان ها در اواخر جنگ، به نظر می رسد که کار چندان سختی پیش روی نداشته باشند اما آنها در ادامه در پشت خطوط اس اس ارتش آلمان نازی گرفتار می شوند و …
« خشم » با اینکه اثری جنگ محور است و انتظار می رفت که به سبک و سیاق آثار اکشن امروز هالیوود ساخته شود اما برخلاف انتظارات، حال و هوایی دهه ی هفتادی به خود گرفته که در آن جنگ مورد بررسی قرار می گیرد و اکشن در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد.
دیوید اَیر در « خشم » فضای جنگ را بی رحم توصیف کرده و افراد حاضر در آن را کسانی معرفی کرده که به دلیل شرایط موجود به خشونت مطلق پناه برده اند و راهی هم جز خشونت برای زنده ماندن ندارند. فیلم در فصل آغازین سربازی تازه کار و نحیف به نام اِلیسون ( با بازی لوگان لرمن ) را به به عنوان دستیار و راننده به گروه واردادی ملحق می کند تا او هم در جنگ شرکت داشته باشد اما واردادی که متوجه عدم وجود روحیه خشونت طلبی در اِلیسون می شود، وی را وادار به کشتار می کند.
اَیر با این مقدمه این پیغام صریح را به مخاطب می رساند که « خشم » قرار نیست پیرو اخلاق در جنگ همانند آنچه که کلینت ایستوود تا حد زیادی به آن اعتقاد دارد باشد. از نظر اَیر، جنگ یک میدان خونین با تعداد زیادی سرباز بی رحم است که هدفی جز کشتار ندارند و ابداً مشخص نیست که اگر جنگی وجود نداشته باشد آنان چه وضعیتی خواهند داشت.
با اینحال اگرچه این تعریفی بوده که اَیر معتقد به روایت آن در « خشم » بوده اما در اجرای این دیدگاه ایراداتی نیز داشته که باعث می شود « خشم » تاثیرپذیری زیادی بر مخاطبش نداشته باشد. اولین ایراد بزرگ فیلم دیالوگ های مابین شخصیت های داستان است که به نوعی یک واعظه آشکار و بی جزییات از جنگ است و اعتراض و انتقاد در آن بیداد می کند. دیالوگ هایی که اگرچه شنیدنی هستند اما شعاری بودن آنها و عدم وابستگی اش به جریان اصلی فیلمنامه و موقعیت های داستان باعث می شود که قدرت تاثیرگذاری اش را تا حدود زیادی از دست بدهد.
دیگر ایراد فیلم که در تضاد با جریان داستان است، قهرمان پروری است که به واقعیت نشان داده شده ی جنگ در ابتدای فیلم چندان مرتبط نیست. دیوید اَیر در « خشم » جنگ را به همراه خشونت عریانش به تصویر کشیده و حتی در صحنه سازی و استفاده از رنگ ها نیز تامل به خرج داده است چنانچه می بینیم که رنگ های استفاده شده از فیلم با تاکید بر روی سبز و قهوه ای در نوسان هستند و هیچ رنگ شادی در فیلم به چشم نمی خورد. این جنگ بی رحم اما در اواسط فیلم با قهرمان سازی اَیر از شخصیت های داستان و نبردهای یک تنه ای که بیشتر مشابه نمونه آثار دهه ی ۸۰ است، انسجام داستانی خود را از دست می دهد و « خشم » را به اثری نیمه کلیشه ای مبدل می کند.
با اینحال « خشم » اگرچه در بخش محتوا نمی تواند به بلوغ کامل برسد اما از لحاظ فنی یکی از بهترین آثار جنگی ساخته شده در سال به شمار می رود. مهمترین ویژگی « خشم » فیلمبرداری بسیار خوب رومان واسیانوف است. همچنین باید به طراحی صحنه و لباس فیلم هم اشاره کرد که شباهت تقریباً بی نقصی به جنگ جهانی دوم دارد.
برد پیت در « خشم » بازی بسیاری خوبی از خود به نمایش گذاشته است. شیا لبوف دیگر بازیگر فیلم است که با شکل و شمایل جدیدی در « خشم » ظاهر شده است و بازی بسیار خوبی هم از خود به نمایش گذاشته است. شخصیت بیبل که لبوف آن را ایفا کرده از آن دست شخصیت هایی است که به نامش به یکباره به عنوان نامزد های اسکار بهترین بازیگر مکمل شنیده می شود! لوگان لرمن نیز در نقش سرباز تازه کار و البته همواره ترسو، دقیقاً همانی است که باید باشد و این نقش می تواند یک خوش آمد گویی مناسب به لرمن برای بازی در آثار جدی و بزرگسالانه باشد.
« خشم » در مجموع اثری سرگرم کننده است که روایتگر بخشی از تاریخ جنگ جهانی دوم می باشد. تاریخی که در آن چند نفر با یک تانک به جنگ چند صد نفر می روند و به توفیق می رسند. « خشم » در نهایت اثری در ستایش قهرمانان آمریکایی جنگ است و علی رغم تمام ویژگی های تحسین برانگیزی که در بخش فنی دارد، در بخش روایت و کارگردانی کمبود های مشخص و نسبتاً آزار دهنده ای را تجربه می کند که باعث می شود فیلم از یک اثر جذاب و بدیع درباره جنگ جهانی دوم، به اثری متوسط درباره جنگ بدل شود.
فیلم فوق العاده ایه
ایول من اینو دیدم فوق العادست ممنون
Big like
ایول این درخواست من بود
دمت گرم
عالیه عالی
سلام چرا فیلمای حضرت محمد اون قدیمی و حضرت موسی ده فرمان رو قرار نمیدی در ضمن کیفیت بلوری فیلم ها موجود لطف کنید قرار بدید.
یکیم تام و جری های کالکشن اون قدیمی ها کیفیت ۱۰۸۰
تو رو خدا هر چه زودتر فیلم سینمایی devil violonistرا به همراه سریال بیگ بنگ تئوری و arrow را قرار بدید. مخصوصا فیلم رو.
باید فیلم ها را همون لحظه که می گذارید دانلود کنیم و گرنه حذف می شه؟چرا فیلم هایی که دارای مصادیق مجرمانه است را دوباره بازبینی نمی کنید؟
دوست عزیز،فیلمی که کارگروه محترم مصادیق مجرمانه دستور حذفش رو میده جز محتوای نامناسب قرار میگیره که از ابتدا نباید گذاشته میشده،اما بنابر به روز بودن سایت و تاخیر در دستور کارگروه ما ممکنه زودتر اون فیلم یا محتوا رو قرار دادیم و ملزم به حذفش هستیم
در ضمن ممنون میشم اگر نظر خودتون رو تنها یک بار و در یک پست اعلام کنید نه به صورت همزمان در چند پست
چشم.درضمن بابت لحن حرف زدنم عذر می خوام.باتشکر.
تشکر بابت قرار دادن این فیلم
اگه دعوا نمی کنید و نمیگید چرا … لطفا تکلیف ما رو روشن کنید و بگید deadpool را قرار میدید یا نه؟
خیر
اخه داداش اینا که مجبورن بازبینی ، اگرم بخوان اونو بازبینی کنن از فیلم پنج دقیقه میمونه.فایده نداره خودت دانلود کن.
من حساب کردم از فیلم ددپول اگه بازبینی کنن فقط تیتراژ پایانی میمونه D:
داداش dead pool فیلم بدیه دان نکن البته قشنگه ها ولی خیلی صحنه های زشتی داره دانلود نکن
الحق که بهترین فیلم جنگ جهانیه.
فیلم زیاد دیدم ولی این فیلم بهترین فیلمه به نظرم رو دستش بعد از این همه سال ندیدم هنوز
به نظرم فیلم مسخرهای بود. خیلی وقت پیش دیدم و دقیق نمیتونم بگم ولی اوج مسخرگیش این بود که گلولههای آلمانیا قرمز بود و مال آمریکاییا سبز! مگه جنگ ستارگانه!
علیجان، تفاوت رنگها اتفاقاً دقت کارگردان فیلم رو نشون میده.
گلولههایی که توی فیلم میبینی، از نوع رسام هستند: به این شکل که یک مادهی شیمیایی رو روی مرمی جاسازی میکنند که هنگام شلیک، در اثر حرارت باعث تولید نور میشه. این نور کمک میکنه که تیرانداز بفهمه گلولهاش چه مسیری رو طی کرده و به کجا برخورد کرده، تا در صورت لزوم هدفگیریاش برای شلیکهای بعدی رو تصحیح کنه.
معمولاً همهی گلولههای تیربارها و توپهای خودکار هم رسام نبودند؛ بلکه ترکیبی میچیدند — مثلاً سه گلولهی ضدزره و یک گلولهی رسام. کارگردان حتی به این نکته هم توجه کرده. اگر دقت کنی، ریتم صدای شلیک گلولهها با ریتم نورهای رسام یکی نیست!
حالا این که دقیقاً چه رنگی تولید بشه، بستگی داره به این که کدوم مادهی شیمیایی در گلوله به کار رفته. رنگها رو برعکس گفتی. توی این فیلم، گلولههای آلمانی عمدتاً سبز هستند و گلولههای آمریکایی قرمز. دلیل هم داره. ایالات متحده و کانادا در گلولههای رسام از عنصر استرانسیم استفاده میکردند (بخاطر دسترسی بالا به این عنصر از طریق مکزیک) و نمک استرانسیم به رنگ قرمز میسوزه (گاهی با مقداری منیزیوم هم ترکیبش میکردند). همین امروز هم گلولههای رسام مورد استفادهی ناتو عمدتاً قرمز یا نارنجی هستند. اما آلمان در زمان جنگ جهانی دوم معمولاً از ترکیبات باریومی برای این گلولهها استفاده میکرد و به رنگ سبز یا زرد ظاهر میشدند (گاهی البته قرمز هم استفاده میکردند. حتی نوعی از گلولههای رسام مورد استفادهی آلمان، Grünrot یا سبز-قرمز نام داشت و اینطور بود که تا حدود پانصد متر به رنگ سبز میسوخت و بعد به رنگ قرمز).
هرچند اشکالات فنی متعددی میشه از این فیلم گرفت، ولی به نظرم دقت قابل قبولی داره. جالبه بدونی برای فیلمبرداریش از تانکهای واقعی استفاده کردند! اون تانک آلمانی توی فیلم (PzKpfw VI Tiger I) درواقع یک تانک واقعی بوده که زمان جنگ جهانی دوم توسط بریتانیا به غنیمت گرفته شده. تانکهای آمریکایی (M4 Sherman) رو هم از موزه آوردند. از دید من فیلم خوشساختی هست.