زبان R ، یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و تحلیل داده است. امروزه این زبان به عنوان یک استاندارد غیر رسمی برای کارهای آماری و داده کاوی مطرح است. این زبان در حقیقت نسخه متن باز نرم افزار S است. زبان R توسط نرم افزاری به همین نام که شامل مفسر زبان و محیط اسکریپت نویسی است پشتیبانی می گردد. زبان R، یک زبان برنامه نویسی است که برای محاسبات آماری و نمایش گرافیکی اطلاعات آماری استفاده می شود. این زبان یک پیاده سازی از زبان S است که توسط جان چمبرز در آزمایشگاه بل (bell labs) با ترکیب منطق سمانتیک لکس، که خود برگرفته از زبان Scheme است، پایه گذاری شد.
VMware، نام یکی از معروفترین شرکتهای فعال در زمینه تولید و ارایه سرویس ها و تکنولوژی های مجازی سازی میباشد. VSphere نیز نام یک مجموعه از ابزارها و نرم افزارهای شرکت vmware بابت راه اندازی مجازی سازی و مدیریت ساختارهای مبتنی بر مجازی سازی می باشد. مجموعه VSPhere شامل این اجزا و نرم افزارها میباشد: ESX / ESXi – vCSA (vCenter) – vSAN – VSphere Client.
Adobe Premiere Pro CC نرم افزاری که با نهایت امکانات و تکنولوژی ها ویرایشی قدرتمند را برای فیلم ها امکان پذیر می سازد. اکثر فیلم هایی که امروزه ما با نهایت کیفیت و استفاده از انواع تکنولوژی و ویرایشی حرفه ای مشاهده می کنیم با این محصول ادوبی تدوین شده اند.شاید مهم ترین خصوصیت را بتوان در این مورد خلاصه نمود که دیگر قرار است از این به بعد ادوبی تنها نسخه های ۶۴ بیت برای Adobe Premiere ارائه دهد ، نه تنها Adobe Premiere بلکه After Effects هم تنها به صورت ۶۴ بیت عرضه می شود ؛ این امر هم به این دلیل است که سیستم های ۳۲ بیت دیگر توان پردازش های سرسام آور این دو محصول را ندارند.
Open Computer Vision Library مجموعه ای از کتابخانههای برنامهنویسی پردازش تصویر و یادگیری ماشین است. این مجموعه بیشتر بر Real Time (پردازش تصویر بی درنگ) تمرکز دارد. در ابتدا توسط اینتل ساخته و پشتیبانی میشد و هم اکنون توسط Willow Garage و Itseez پشتیبانی میگردد. استفاده از آن با پروانه FreeBSD آزاد است. OpenCV کتابخانهای چندسکویی است و توسط سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک اواس، آی او اِس و اندروید پشتیبانی میشود. همچنین دارای رابط برنامه نویسی به زبان های سی، سی++، پایتون، جاوا و متلب میباشد.
هودینی یک برنامه ساخت انیمیشن سه بعدی و جلوههای ویژه است که توسط شرکت Side Effects ساخته شده است، که یک شرکت بیست و پنج ساله مستقر در خارج از تورنتو است. هودینی برای هنرمندانی که انیمیشن سه بعدی کار میکنند و همچنین برای فیلم، تلویزیون، بازیهای ویدئویی و واقعیت مجازی طراحی شده است. محصول پرچمدار سابق Side Effects PRISMS بود، مجموعهای از ابزارهای گرافیکی سه بعدی که پایه و اساس توسعه هودینی بود. بر خلاف سایر نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی، این برنامه از یک جریان کاری رویهای مبتنی بر گره استفاده میکند که به هنگام اصلاح کار شما، میتوانید با تکرار این گرهها کار خود را سادهتر کنید. برنامههایی مانند Maya یا Blender کار شما را دشوار میکنند.
اگر تجربهی کار در برنامه نویسی سمت سرور یا backend را داشته باشید، حتما با زبان PHP نیز آشنایی دارید. برای زبان برنامه نویسی PHP، فریم ورک (Framework) های مختلفی وجود دارد که میتوانند سرعت و سهولت در توسعه نرم افزارها را برای شما فراهم کنند. CodeIgniter یکی از فریمورکهای زبان PHP می باشد که با هدف توسعه نرمافزارهای تحت وب مبتنی بر الگوی (MVC) پیاده سازی شده است.به کمک کتابخانههای قدرتمند خود، سرعت توسعه نرم افزارهای تحت وب را به میزان چشمگیری افزایش میدهد.فیم ورک CodeIgniter، امکانات کاربر را محدود نمیکند و همچنین ردی از خود بر جای نمیگذارد. قابلیتهای منحصر به فرد و انعطاف بالای این فریمورک توجه بسیاری از توسعهدهندگان وب را به سوی خود جلب کرده است و روز به روز به تعداد استفاده کنندگان آن افزوده میشود.
API مخفف -Application Programming Interface – رابط های برنامه کاربردی می باشد . هنگامی که شما در کامپیوتر خود از چندین برنامه نرم افزاری استفاده میکنید تبادل اطلاعات میان این نرم افزار ها توسط API انجام میگیرد . سرویس Google Web API یک برنامه تحت وب است که توسعه دهندگان را قادر میسازد تا اطلاعات مورد نیازشان را در وب به راحتی پیدا کرده و اداره نمایند. در محیط وب شما میتوانید توسط APIها از سرویسهای گوگل یا فیسبوک استفاده کنید و این سرویس ها را به امکانات اپلیکیشن یا وبسایت خود اضافه کنید. گوگل با استفاده از استانداردهای SOAP (Simple Object Access Protocol ) و WSDL (Web Services Description Language) به عنوان یک رابط بین برنامه کاربر و Google API عمل می کنند. Google API با محیط های برنامه نویسی مانند جاوا، پرل، ویژوال استودیو دات نت سازگار می باشد.
هوک یک تابع ویژه است که به شما اجازه میدهد از امکانات ریاکت استفاده کنید. برای مثال، هوک useState به شما این امکان را میدهد که از state در کامپوننتهای تابعی استفاده کنید. هوکهای دیگری هم وجود دارند که به یادگیری آنها در آموزشهای بعدی میپردازیم. چه زمانی میتوانم از هوک استفاده کنم؟ اگر شما یک کامپوننت تابعی بنویسید و متوجه شوید که نیاز به استفاده از state در آن دارید، در گذشته و قبل از معرفی هوکها مجبور بودید که کامپوننت خود را به کلاس کامپوننت تبدیل کنید. حالا با معرفی هوکها میتوانید هر وقت که بخواهید در کامپوننتهای تابعی خود از state استفاده کنید. ما در ادامه این کار را انجام خواهیم داد! Hooks پس از انتشار نسخهی ۱۶.۸ به ریاکت اضافه شدهاند. آنها به شما اجازه میدهند که از state و دیگر قابلیت های ریاکت بدون نوشتن کلاس استفاده کنید.
نرم افزار قدرتمند و امنیتی Ghidra که از طریق مهندسی معکوس فایلهای اجرایی را به کد تبدیل می کند، توسط آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت عمومی منتشر شد. این سازمان که به صورت اختصاری NSA خوانده می شود، طی کنفرانس رمزنگاری و امنیت اطلاعات RSA هدف از انتشار عمومی نرم افزار Ghidra را استفاده همه کاربران از آن برای پیدا کردن حفره های امنیتی و دیگر باگ ها عنوان کرد. «راب جویس»، مشاور امنیت سایبری سابق کاخ سفید در این باره گفت: هیچ در پشتی در Ghidra قرار ندارد چون قرار است در اختیار کسانی قرار بگیرد که تشنه تجزیه و تحلیل نرم افزارهایی از این دست هستند.
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بصری است که توسط آزمایشگاه رسانه MIT در سال ۲۰۰۷ ایجاد شده است. امکان کشیدن و رها کردن کدها با بلوک های رنگارنگ ، آن را به یکی از بصری ترین زبان های آموزش برنامه نویسی برای کودکان تبدیل کرده است. برخلاف زبان های برنامه نویسی سنتی مانند پایتون که بر نامه نویس باید کد را بنویسد ، Scratch به جوانان و بزرگسالان این امکان را می دهد تا با اتصال بلوک های کد به یکدیگر بازی ها و برنامه های تعاملی را به راحتی بسازند. اسکرچ معمولاً برای کودکان بالای ۸ سال توصیه می شود. برای کودکان ۵-۷ ساله ، اسکرچ جی آر یک گزینه جایگزین با یک پلت فرم ساده و ساده تر از Scratch معمولی است.