اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بصری است که توسط آزمایشگاه رسانه MIT در سال ۲۰۰۷ ایجاد شده است. امکان کشیدن و رها کردن کدها با بلوک های رنگارنگ ، آن را به یکی از بصری ترین زبان های آموزش برنامه نویسی برای کودکان تبدیل کرده است. برخلاف زبان های برنامه نویسی سنتی مانند پایتون که بر نامه نویس باید کد را بنویسد ، Scratch به جوانان و بزرگسالان این امکان را می دهد تا با اتصال بلوک های کد به یکدیگر بازی ها و برنامه های تعاملی را به راحتی بسازند.
اسکرچ معمولاً برای کودکان بالای ۸ سال توصیه می شود. برای کودکان ۵-۷ ساله ، اسکرچ جی آر یک گزینه جایگزین با یک پلت فرم ساده و ساده تر از Scratch معمولی است.
سرفصل های دوره آموزشی Udemy Scratch programming: Start creating projects in Scratch 3:
۱. شروع کار
۲. تمرین اول
۳. بازی کلیک
۴. بازی مسابقه
۵. بازی پیچ و خم
۶. بازی شکار دونات
۷. بازی دفاع برج
۸. بازی دونده