تست نرمافزار یا آزمایش نرمافزار، تحقیق برروی کیفیت یک محصول یا سرویس نرمافزاری و ارایه اطلاعات ناشی از آن به مشتریها است. این تحقیق جستجوی نرمافزار مزبور برای یافتن خطاها را نیز دربرمیگیرد ولی به آن محدود نمیشود.
قطعا به عنوان برنامه نویس JavaScript کم و بیش با ecmaScript 6 آشنایی دارید. با وجود ویژگیهای منحصر به فردی که دارد شاید تنها دلیلی که برخی از برنامه نویسان هنوز تصمیم به عدم استفاده از این زبان را دارند، مرورگرهایی میباشند که هنوز از es6 پشتیبانی نمیکنند: es6 compatibility table اما راهکاری مناسب، برای اینکه بتوان هم از es6 استفاده کرد و هم کاربران را مجبور به استفادهی از مرورگرهای مدرن نکنیم نیز وجود دارد.
س از منسوخ شدن استفاده از table در طراحی قالب سایت، استفاده از کد float جز کد های پرطرفدار طراحان به شمار می رفت که استفاده از آن طراحان را دچار مشکلاتی می کرد. علاوه بر اینکه استفاده از Flexbox ها اصولی تر از کدهای Float می باشند، استفاده از آن تاثیر بسزایی در index صفحات سایت توسط موتورهای جستجوی گوگل نیز دارد و در نتیجه در سئوی سایت بسیار موثر است.
امروزه بانک های اطلاعاتی مانند Oracle،MySQL، SQL،Server،Access،و غیره … از جمله ارکان مهم یک نرم افزار کامپیوتری محسوب می شوند. برنامه نویسان قدیمی و با تجربه به خوبی به یاد دارند که در چند دهه گذشته، خود برنامه نویس علاوه بر نوشتن سناریو و کدهای برنامه، می بایست بستر ذخیره سازی دیتا را از پایه بنا نهاده و تمامی اطلاعات را ضبط و مدیریت می نمود. اما با گذشت زمان و کثرت اطلاعات و اهمیت پردازش داده ها، وظیفه خطیر مدیریت Data، به طور تخصصی به نرم افزارهای این حیطه واگذار شد. در زبان های برنامه نویسی مدرن امروزی، برنامه نویس تنها به کار برنامه نویسی پرداخته و فقط با یک پل ارتباطی مانند ODBC،JDBCوامثال آن، بدون کوچکترین دانشی از طریقه عملکرد درونی یک بانک اطلاعاتی، با آن ارتباط برقرار می کند. برنلامه نویسان جاوا برای ارتباط با Base Data از پل ارتباطی JDBC (Java Data Base Connectivity) استفاده می کنند.
تست نرم افزار قسمت نهایی از مراحل تولید یک نرم افزار است. بسیاری از پروژه های کوچک و متوسط را پس از برنامه نویسی می توان به صورت دستی تست کرد تا مشکلات احتمالی پیدا و برطرف شوند اما در پروژه های بزرگ به دلیل گستردگی نرم افزار، تست عملکرد نرم افزار بسیار زمان بر و خسته کننده است. به همین دلیل مبحث تست خودکار یا Automated Testing در اینجا اهمیت پیدا می کند.
پایتون از جمله زبانهای برنامهنویسی قدرتمندی است که در زمینه علم دادهها، یادگیری ماشینی، خودکارسازی سامانهها، توسعه وب، واسطهای برنامهنویسی و… به کار گرفته میشود. این زبان برنامه نویسی روشهای بسیار قدرتمند و حرفه ای را برای کار با زبانها و ابزار های مختلف را با آسانی هر چه تمام تر فراهم می کند. بدین منظور این زبان دارای کتابخانه هایی بسیار گسترده می باشد که یادگیری و استفاده از آنها در عرض چند روز ممکن می باشد.
تبدیل کدهای برنامهنویسی به یک بستهی قابل نصب یا یک برنامهی قابل اجرا روی سیستمعامل ممکن است شامل چندین مرحله کامپایل، کپی فایل، فشردهسازی، بسته بندی و موارد دیگر باشد که انجام این کارهای تکراری، در دفعات زیاد تنها سبب از بین رفتن زمان خواهد شد. برای آسان شدن تبدیل کدها به بستهی قابل نصب یا بستهی قابل اجرا، ابزارهایی به نام Build System از گذشته ایجاد شده بودند. از نخستین برنامههایی که وظیفهی Build یا ساخت بستههای اجرایی را بر عهده دارد، نرمافزار Make است که نخستین بار در سیستمعامل یونیکس قرار گرفت. در گذشت زمان نگارشهای متفاوتی از این نرمافزار برای سیستمعاملهای دیگر و با امکاناتی کمتر و بیشتر از Make توسعه یافتند. نرمافزار Gradle ( گریدل ) یک ابزار «ساخت» یا Build System جدید و مدرن است که با زبان جاوا توسعه یافته است و شرکت گوگل تصمیم گرفت از آن در نرمافزار Android Studio بهرهبرداری کند. علت این انتخاب، قابلیت توسعهی بالای این نرمافزار و همچنین امکانات روزآمد و مفید آن بوده است. همچنین نوشتن اسکریپتهای لازم با این برنامه به یادگیری زبانی جدید( مانند ابزارهای ..
«زبان برنامه نویسی پایتون» (Python Programming Language)، زبانی با یادگیری آسان محسوب میشود و از همین رو بسیاری از برنامهنویسهای تازهکار آن را به عنوان اولین زبان برنامهنویسی خود برمیگزینند، زیرا پایتون به عنوان یک «زبان همهمنظوره» (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرمافزارها نیست. به بیان دیگر، میتوان از آن برای هر کاری، از «تحلیل داده» (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازیهای کامپیوتری استفاده کرد.
زبان سیشارپ (C#) توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت و یکی از ۴۴ زبان برنامه نویسی ای است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از .NET Framework پشتیبانی میشوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته میشود.
Material Design مفهومی است که ابداع آن به گوگل بازمیگردد که شامل مجموعهای از گایدلاینها (راهنماییها) برای طراحان و توسعهدهندگان فرانتاند است. این رویکرد طراحی، دیدگاههای تازهای در مورد رابط کاربری، انیمیشن و تعامل با کاربر را معرفی میکند و یک پایهٔ مناسب برای طراحی نرمافزارها و اپلیکیشنهای کاربرپسندتر است.