موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری همچون وکتورها و تصاویری که عموما با برنامه های گرافیکی همچون فتوشاپ و … ساخته میشوند، تشکیل شده است.موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا توسط برنامه هایی مالتی مدیا همچون ادوب افترافکت ساخته میشوند.john withney اولین کسی بود که کلمه موشن گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد. Motion Graphic یا علم تلفیق حرکت و صوت در رسانه های امروزی به جائی رسیده است که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و اضافه کردن Sound Effects به آنها میتوان آثار بدیعی را خلق کرد که در نوع خود بی نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلوزیونی و اینترنتی میشوند. توجه داشته باشیم که این گونه محصولات از نظر زمان پخش معمولا در حدود ۱۰ ثانیه می باشند.
یونیتی یک پوسته گرافیکی برای محیط میزکار گنوم بود که توسط شرکت کانونیکال برای توزیع لینوکس این شرکت به نام اوبونتو توسعه داده میشد. یونیتی برای اولین بار در اوبونتو ۱۰٫۱۰ نسخه نت بوک استفاده شد. این رابط کاربری برای استفاده بهینه از فضای صفحه نمایش به خصوص در نت بوکها طراحی شد. به طور کلی یونیتی (Unity) جزو چهار موتور بازی ساز بزرگ می باشد. ساخت بازی با این موتور بازی ساز بسیار ساده است و بیشتر کار در محیط ویژوال انجام می شود، یعنی حدود ۸۰ درصد کار بدون کدنویسی انجام می شود و تنها حدود ۲۰ درصد کار کدنویسی است، که این موضوع باعث جذب بسیاری از کاربران علاقه مند به بازی سازی شده است که علم زیادی در برنامه نویسی ندارند.
هودینی یک برنامه ساخت انیمیشن سه بعدی و جلوههای ویژه است که توسط شرکت Side Effects ساخته شده است، که یک شرکت بیست و پنج ساله مستقر در خارج از تورنتو است. هودینی برای هنرمندانی که انیمیشن سه بعدی کار میکنند و همچنین برای فیلم، تلویزیون، بازیهای ویدئویی و واقعیت مجازی طراحی شده است. محصول پرچمدار سابق Side Effects PRISMS بود، مجموعهای از ابزارهای گرافیکی سه بعدی که پایه و اساس توسعه هودینی بود. بر خلاف سایر نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی، این برنامه از یک جریان کاری رویهای مبتنی بر گره استفاده میکند که به هنگام اصلاح کار شما، میتوانید با تکرار این گرهها کار خود را سادهتر کنید. برنامههایی مانند Maya یا Blender کار شما را دشوار میکنند.
در دوره آموزشی Udemy The complete course of AutoCAD 3D 2016 به طور کامل با مباحث طراحی سه بعدی در AutoCAD 2016 آشنا می شوید.
ساخت انیمیشن همواره مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به تکنولوژی بوده است. در این دوره شما توسط افترافکت می توانید انیمیشن ساخته و با مباحث پیرامون آن آشنا شوید. نحوه ساخت با اشیا و همچنین طراحی هنری نیز در این دوره آموزش داده خواهد شد. شما می توانید ضروریات کار با ابزار را توسط این برنامه آموزش دیده و برای ساخت اولین انیمیشن خود آماده شوید.
نرم افزار راینو (Rhinoceros 3D) یک نرم افزار طراحی سه بعدی یا به عبارت بهتر نرم افزار طراحی صنعتی است. برای مدل سازی صفحات و حجم های پیچیده از راینو استفاده میشود. نرم افزار راینو یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی قوی است که توسط شرکت مک نیل عرضه شده است. این نرم افزار بر پایه خطوط نربز تولید هندسه می کند. خطوط نربز چون تعریف ریاضی دارند دقیقتر از نرم افزار های بر پایه ی مش مثل مکس ، اسکچ آپ، اتوکد و غیره عمل می کنند. تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد.
Getting Started With ZSketching یکی از فیلم های آموزشی است که باعث بهبود و افزایش توانایی های شما در استفاده از نرم افزار Zbrush می باشد که در این پست می توانی آن را تهیه کنید. در دوره آموزشی Getting Started With ZSketching نگاهی به مفاهیم و اصول ZSketching در نرم افزار Zbrush خواهیم داشت. ZSpheres یک مسیر فوق العاده خوب را برای اصول پایه ای هندسه های پیچیده تر در نرم افزار Zbrush به عنوان پایه برای مجسمه سازی فراهم می آورد. این دوره آموزشی توسط شرکت Digital Tutors به همراه تدریس Justin Marshall تهیه شده است. ویژگی هایی که از دوره آموزشی Getting Started With ZSketching کسب می کنید به شما این امکان را می دهد که در Zbrush و مفاهیم و مدل ها را به سرعت یاد خواهید گرفت. در این دوره آموزشی شما با یادگیری طراحی یک هیولا در نرم افزار زدبراش توانایی های خود را در این زمینه بهبود خواهید بخشید.
کاربرانی که به ساخت بازی های کامپیوتری سه بعدی علاقه دارند، با نرم افزار های مختلفی کار میکنند. از نرم افزارهای برنامه نویسی (مثل ویژوال استودیو) گرفته تا نرم افزارهای طراحی سه بعدی (مثل تری دی مکس). اما علاوه بر این نرم افزارها، برای ساخت بازی های کامپیوتری سه بعدی به یک نرم افزار به عنوان موتور بازی سازی هم احتیاج خواهید داشت. نرم افزار Unity یکی از جدیدترین و قوی ترین ابزارهای ساخت بازی های سه بعدی است. از ویژگی های نرم افزار یونیتی میتوان به پشتیبانی از قابلیت کشیدن و رها کردن Game Object در محیط بازی، ویرایشگر قدرتمند، و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی اشاره کرد.
مانند تمام نرم افزار های طراحی گرافیکی و مدلسازی کامپیوتری، در مدسازی با ZBrush نیز تکنیک های حرفه ای زیادی وجود دارند که می توانند به ایجاد موجوداتی بسیار خلاقانه تر منجر شوند. زدبراش (ZBrush) انواع براش برای ایجاد خراش، بافت، خوردگی و …، در دسترس شما قرار دارد که می توانید از آن در ساخت و طراحی تصاویر سه بعدی استفاده کنید و نیز می توانید مدل خود را در هر شرایطی به صورت RealTime از زوایای مختلف ببینید و ویرایش کنید. در دوره آموزشی Digital Tutors Professional Series: Creature Creation Techniques in ZBrush شما با تکنیک های مدلسازی موجودات عجیب در زدبراش آشنا می شوید.
Autodesk 3ds Max برنامه ایست مختص معماران ، طراحان ، مهندسان عمران و متخصصان مصور سازی .این نرمافزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدل های سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری (CG) هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد.از قابلیت های عمومی این نرم افزار می توان امکان همکاری با نرم افزار Adobe After Effects, قابلیت کار با امکان Render Pass و کار با فتوشاپ , برخورداری از قابلیتهای جدید Render موسوم به ActiveShade Interactive iray و بسیاری از قابلیت های دیگر را نام برد.