زبان برنامهنویسی Scratch اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۷ پدیدار شد. با وجود عمر کوتاه آن، این زبان توانسته است طرفداران بسیاری پیدا کند. در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰۰ نفر به عضویت وب سایت رسمی آن در امدهاند و در حدود ۷۴۰۰۰ پروژه به این زبان نوشته شده و بر روی وب سایت آن منتشر شده است. این افراد از سرتاسر جهان عضو این پروژه شدهاند. بنابراین scratch به زبانهای زیادی ترجمه شده است. در حال حاضر این زبان در مدارس بسیاری در سرتاسر جهان به عنوان اولین زبان برنامه نویسی تدریس میگردد.
اسکرچ یک زبان برنامهنویسی تصویری است که در دانشگاه MIT آمریکا طراحی و به رایگان منتشر شده است. اسکرچ برای کودکان ۸ سال به بالا بوده و به دلیل سادگی و یادگیری سریع مناسب افرادی است که میخواهند با برنامهنویسی آشنا شوند. این برنامهنویسی شبیه به بازی لگو (Lego) است و به هیچ عنوان نیاز به نوشتن یک خط برنامه نیست.
سرفصل های دوره آموزشی Udemy Scratch Programming – Build 11 Games in Scratch 3.0 Bootcamp:
– بررسی اجمالی Scratch 3.0
– یادگیری کد با Scratch 3.0
– بازی محبوب ترین در ابتدا ۳.۰: “بازی مار”
– ایجاد “بازی ترسناک کوسه” در Scratch 3.0
– توسعه بازی هلیکوپتر در Scratch 3.0
– طراحی بازی مسابقات اتومبیل رانی در بازی Scratch 3.0
– توسعه “عبور از بازی جاده با خرچنگ” در Scratch 3.0
– توسعه “بازی جادوگر” با هندسه و اطلاع رسانی در Scratch 3.0
– ایجاد یک بازی جبری حل معادلات چندجملهای ریاضی – Scratch 3.0
– توسعه بازی “جمع آوری زباله” در Scratch 3.0
– تمام بازی ها را در Scratch 3.0 دانلود کنید
– مرور کلی Scratch 2.0
– ایجاد بازی Arkanoid در Scratch 2.0
– از توسعه بازی در ابتدا تا رمزگذاری واقعی
– مفاهیم برنامه ریزی پیشرفته